Digitala produktpass (DPP) är ett initiativ från EU som syftar till att öka transparens och spårbarhet för produkter genom deras hela livscykel. Syftet är att skapa hållbarhet genom att ge tillgång till viktig information om produktens ursprung, material, reparation, återvinning och miljöpåverkan.
EU-kommissionen arbetar med att införa krav på digitala produktpass inom ramen för den nya Ekodesignförordningen (ESPR - Ecodesign for Sustainable Products Regulation). Målet är att göra produkter mer hållbara, cirkulära och energieffektiva. Samtidigt möjliggör man för konsumenter att välja produkt utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
De första lagkraven väntas träda i kraft 2027 och kommer initialt att omfatta följande branscher:
→ Batterier och fordon
→ Elektronik och vitvaror
→ Textil och modeindustrin
→ Byggmaterial och plastförpackningar
Alla som är med i ovanstående produkters värdekedjor kommer därmed att omfattas. Övriga branscher, utom ett fåtal undantagna, kommer sedan att inkluderas successivt.
Om ert företag producerar, importerar eller säljer produkter inom ovanstående kategorier, kommer ni att behöva:
Företag som ligger i framkant gällande hållbarhet, spårbarhet och resurseffektivitet får kraftiga konkurrensfördelar, så se arbetet med digitala produktpass som en möjliggörare!
Nya EU-krav på digitala produktpass kan verka överväldigande. Med 15 års erfarenhet av datahantering, systemintegrationer och förändringsledning guidar Ditwin er att möta de nya EU-kraven. Vi inleder med att kartlägga era dataflöden och skapar en skräddarsydd plan för hur ni bäst strukturerar och tillgängliggör information. Genom vår beprövade processmetodik och våra checklistor kan vi stötta er med nulägesanalys, kravställning, utbildning och systemintegration. Resultatet? En trygg och effektiv förflyttning som stärker er konkurrenskraft.
Boka en rådgivning med våra experter för att diskutera hur ditt företag kan förbereda sig!