Marknaden och samhället utvecklas ständigt och sett i ett historiskt perspektiv går det snabbare än någonsin. Gamla begrepp byts ut till nya, tekniker förändras och det är utmanande att hinna med det dagliga och samtidigt tänka framåt. Det är här Ditwin kommer in som en extern partner, som stöttar företag i deras produktions- och utvecklingsprocesser.
Industri 4.0 bygger på de nya möjligheterna att digitalisera och interagera hela värdekedjan från idé till marknad. En utveckling som gör det möjligt för tillverkande företag att ta fram produkter på ett mer hållbart och snabbare sätt och till en lägre kostnad. Ett problem som ofta uppstår är att företag har många utvecklingsprojekt och innovationer på gång, men de blir inte av eller kommer i mål – de prioriteras bort på grund av det dagliga. En extern partner kan se till att det planerade blir gjort, hålla agendan och visa vägen för nästa steg.
– Det är en utmaning för företag att betrakta det de själva gör och definiera nyttan och värdet av det. Tekniken är sällan problemet, det är förändringar i rutiner och arbetssätt som är det svåra. För oss är det viktigt att ha ett bra och nära samarbete med kunden så att vi kan stötta där det behövs och påvisa effekterna av de förändringar som görs kopplat till Industri 4.0 och digitalisering, säger Thomas Marklund, vd
För att finnas med i framtiden måste man utvecklas
Industrins situation har inte plötsligt förändrats. Genom alla tider har företag strävat efter effektivitet och i botten har det alltid funnits samma typ av utmaningar. Däremot förändras ständigt begrepp och tekniker, vilket kan skapa stress. Företagen känner att de inte hänger med men faktumet kvarstår, för att finnas med i framtiden måste produktionen och produkterna utvecklas.
– Vi arbetar ständigt med att utveckla företagens egna förmågor för att därmed kunna påskynda deras digitala resa. Vi definiera var kunden står och vilka initiativ som är mest värdeskapande. På så sätt blir målen möjliga att nå, säger Fredrik Bergvin senior PLM specialist och tjänsteansvarig på Ditwin.
En extern partner underlättar
Det krävs mycket kunskap och resurser för att kunna utvecklas på ett sätt som är resurssnålt och effektivt. Företag är specialister på sina produkter men inte alltid på processer för framtida arbetssätt. Därför kan det vara bra att ta hjälp av en extern partner att samverka med som handleder företaget igenom processen.
– Det är viktigt att förankra en intern dialog hos kunden. Vissa kunder känner sig inte mogna eller har svårt att motivera kostnader för att komma igång med utvecklingen själva. Där kan vi vara en långsiktig utvecklingspartner. Vi kan skapa initiativ som håller bättre genom en kontinuerlig samverkan i ett partnerskap. Vi sätter en plan där vi agerar som handledare hos en kund och finns ständigt med som stöd, säger Fredrik Bergvin.